Šodienas redaktors:
Kārlis Melngalvis

Raidījums: «Daimler» lietā KNAB interesējas arī par Bemhenu, Krūmiņu un Pilsumu

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Scanpix/AP

Negaidīts pavērsiens «Mercedes Benz» ražotāja «Daimler» kukuļošanas lietā. Lai arī varēja gaidīt, ka lieta nolikta  arhīva plauktos putekļu krāšanai, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) veicis pirmās aizturēšanas. Pirms nepilna gada ASV valdība nāca klajā ar ziņojumu, ka desmit gadu garumā  autobūvnieks guvis vērienīgus pasūtījumus ar lielu kukuļu palīdzību, vēstī raidījums «Nekā Personīga».

Nevienu nešokēja, ka 22 valstu vidū, kurās bija notikuši koruptīvie darījumi, minēts arī Latvijas vārds. Izmeklēšanā par Rīgas domes amatpersonu kukuļošanu autobusu iepirkumā lielu palīdzību snieguši vācu kolēģi, kuru rīcībā varēja būt gan maksājumu kontu izdrukas, gan to personu  vārdi, pie kuriem nauda nonāca.  

Pagaidām par aptuveni 3,2 miljonu ielikšanu kabatā, kas varētu būt pat lielākā kukuļa summa visā KNAB vēsturē,  apcietināts Rīgas eksmēra padomnieks transporta jautājumos Leonards Tenis. Pēc «Nekā Personīga» rīcībā esošajām ziņām, tieši uz viņu ir norādes kā  «Daimler» maksāto  kukuļu saņēmēju.

Apjomīgajā  ASV  tieslietu ministrijas ziņojumā var izlasīt arī koruptīvā darījuma precīzas detaļas. Piemēram, ka takse bijusi 5% no līguma summas, un tā esot samaksāta vienai no Latvijas partijām, kas tobrīd kontrolēja Rīgas domi, ieskaitot augstas amatpersonas dēlu, kurai bija ietekme uz konkursu Gundars Bojārs autobusu iepirkumu pārņēma no sava viņa priekšgājēja – tēvzemieša Andra Ārgaļa.

Domē Bojārs ienāca kā jauns, centīgs politiķis no Liepājas. Toreiz dārgu īpašumu un lielu naudas uzkrājumu viņam nebija, toties viņš bija mantojis sociāldemokrātu līdera un tēva Jura Bojāra uzvārdu. LSDSP valdīšanas laikā  «Mercedez Benz» autobusi sāka ripot Rīgas ielās un līdzīgi kā miljonu darījumu skaits domē ģeometriskā  progresijā auga paša Bojāra labklājība.

Viņš toreiz sāka būvēt privātmāju Ādažos, tiesa uz sava padomnieka zemes. «Neesmu neko saņēmis, pats arī nebraucu ar mersedesu,» žurnālistiem pirms gada strikti noteica Bojārs. 

Bojāra privātfirmā, kas kopā ar valsti ceļ Valsts ieņēmuma dienesta māju, viņam atstātie kontakti nepalīdz. Arī nākamajā dienā mobilais telefons pāradresēts uz firmu. Bojāru žurnālisti sastop viņa mājās, bet viņš no sarunas atteicās, aizcērtot dzīvokļa durvis.

Bojāra nervozitātei  ir pamats. Viņu pagaidām KNAB nav pratinājis, taču apcietinājumā atrodas kādreizējais padomnieks transporta jautājumos Leonards Tenis. Bijušais komjaunietis izcēlās ar uzņēmību kā politikā, tā biznesā.  Sociāldemokrātu partijas biedrs  Tenis  nonāca  vairāku pašvaldības uzņēmumu galvgalī, kur viņš bija visu Bojāra valdīšanas laiku. Tenis piedalījās  «Rīgas satiksmes» izveidē un uzskatāms par tā laika transporta sistēmas atslēgas cilvēku.

Arī šodien viņa bizness cieši saistīts ar «Rīgas satiksmi». Teņa biznesa partneru firma «Pilsētas līnijas» nodarbojas ar reklāmas izvietošanu uz autobusiem, tramvajiem  un trolejbusiem un uz astoņiem gadiem tai ir ekskluzīvs līgums, nomājot laukumus uz sabiedriskā transporta.

Teņa firma ar līdzīgo nosaukumu «City line» nav tik veiksmīga un pagaidām strādā ar zaudējumiem. Lai arī pēdējos gadus Tenis nav redzama figūra uz politiskās skatuves, viņš regulāri ziedo partijām. Pēdējo reizi, piecus tūkstošus latu Rīgā pie varas esošajai «Saskaņai».

Vienlaikus ar Leonardu Teni tika aizturēts Zviedrijā dzīvojošs latvietis Raimonds Krastiņš. Tas noticis Rīgas lidostā. Tiesa gan apcietinājumu viņam nepiemēroja, jo  neesot bažas par to, ka septiņdesmit gadus vecais Zviedrijas pilsonis varētu kaut kur aizbēgt. Pēc prokuratūras ziņām, pašlaik viņš mūsu valstī vairs neatrodas.
Krastiņa vārds līdz šim Latvijas medijos vispār nav dzirdēts. Arī Zviedrijas latviešiem viņš īpašu uzmanību nav piesaistījis. Viņam piederējusi firma, kas nodarbojusies ar dizaina lietām, viņš pats pēc profesijas esot grafiķis.

«Nekā personīga» rīcībā esošā informācija liecina, ka tieši Krastiņš bijis divu ofšoru turētājs caur kuriem «Daimler» meitas firma «Evo Bus» maksājusi kukuļus Rīgas Domei. Viens no tiem «Oldenburgh Financial Corporation», otrs «United Petrol Group». Caur ofšoriem nauda skaitīta, lai slēptu īsto kukuļu saņēmēju vārdus. Pārskaitījumiem izmantota «Parex banka».
 
Krastiņa saistību ar Teni parāda dalība arī vairākos Latvijas uzņēmumos –  abi bijuši līdzīpašnieki viesnīcā «Vita». Viesnīcas adresē gan atrodas privātmāja, un izziņās nav informācijas par tādu viesnīcu.

Visticamāk, Krastiņš bija nepieciešams Tenim kā izkārtne. Viņš zina vairākas svešvalodas un varēja palīdzēt  atšķetināt ofšoru rēbusu. Izmeklētāji kratīšanās, tostarp arī Rīgas pašvaldības uzņēmumā «Rīgas satiksme» ir atsavinājuši virkni arhīva dokumentu – komandējumu sarakstus, finanšu dokumentus.  Lai gan ir skaidrs, ka laikā, kad kukulis maksāts, «Rīgas Satiksme» bija izveides stadijā.

Tātad pašreiz var secināt, ka «Daimler» kukuļa Rīgas domes amatpersonām centrā ir Leonards Tenis. Līdzās ir minētais Raimonds Krastiņš. Pārējos naudas saņēmējus var tikai nojaust, taču oficiāli pagaidām liekamas jautājumu zīmes.

Raidījumam zināms, ka parakstu par informācijas neizpaušanu un neizbraukšanu no valsts KNAB devis pašreizējais «Rīgas satiksmes» vadītājs Leons Bemhems, kurš darījuma laikā vadīja pašvaldības uzņēmumu «Tālava». Ar KNAB sadarbojas bijušais Rīgas domes Finanšu departamenta direktors Raimonds Krūmiņš. Izmeklētāji interesējas arī par Bojāra vadītās domes satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētāju Gunti Pilsumu. Bet arī viņš līdzīgi kā Bojārs no sarunas izvairās.

Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu