Kā zināms, pēc Latvijas Republikas likumdošanas, no 1. decembra visām automašīnām jābūt ekipētām ar ziemas riepām.
Vidēji 14% Latvijas autovadītāju joprojām brauc ar vasaras riepām
1. decembrī SIA «Latakko» veica pētījumu, apsekojot 5600 automašīnu dažādos Latvijas reģionos. Pētījums rāda, ka vidēji 14% Latvijas autovadītāju joprojām brauc ar vasaras sezonai paredzētajām riepām.
Katrā Latvijas reģionā tika apsekotas aptuveni 1000 mašīnas, un kopēja situācija izskatās šādi: Vidzemē ar vasaras riepām joprojām brauc 13%, Zemgalē — 12%, Latgalē un Kurzemē — 17%. Galvaspilsētā situācija ir nedaudz labāka, salīdzinoši tikai 9% mašīnu ar vasaras riepām.
Esošo situāciju komentē SIA «Latakko» Mārketinga departamenta pārstāvis Ģirts Lagzdiņš: «Iemesli tādai autovadītāju rīcībai ir vairāki. Protams, galvenokārt to var saistīt ar ekonomiskiem apstākļiem valstī un elementāru līdzekļu trūkumu ziemas riepu komplekta iegādei. Cits, ne mazāk svarīgs, iemesls ir klimatiskie apstākļi — aizvien vēlāks ziemas sākums, siltais laiks un sniega neesamība. Protams, ir autovadītāji, kuri atliek riepu maiņu uz pēdējo brīdi, tādējādi it kā ietaupot līdzekļus, lai gan patiesībā ietaupījuma šeit nekāda nav.»
«Ražotājs rekomendē veikt riepu maiņu pie āra temperatūras +7 grādi un zemākas, jo tādos apstākļos vasaras riepas sāk zaudēt savas īpašības un braukšana paliek bīstama,» turpina Lagzdiņš.
«Nomainot riepas apmēram divas trīs nedēļas pirms iespējamā pirmā sniega, riepas tik būtiski nenodils un to veiktspēja pie pazeminātām temperatūrām vienalga būs labāka nekā vasaras riepām. Līdzīgi kā pavasarī autovadītāji taču nemaina riepas uz vasaras, tiklīdz nokūst sniegs, bet gan sagaida siltāku laiku, braucot pa asfaltu, un tikai tad nomaina. Mūsu klimatiskajos apstākļos vasaras riepas mainīt pret ziemas riepām lietderīgāk būtu oktobra sākumā vai vidū.»
Liela daļa autovadītāju tieši tā arī rīkojas un riepas maina laikus, piemēram, 27. oktobrī veiktais pētījums liecina, Rīgā, kad pirmais sniegs jau bija uzsnidzis, riepas vidēji nomainījuši bija 63%, par ko varētu pat teikt, ka tas ir daudz uz oktobra beigām. Taču turpmākā tendence bija stipri lēnāka, un pat pēc otrā sniega uzsnigšanas cilvēki riepas mainīja bez steigas, par ko liecina dažu reģionu pētījumu dati, piemēram, Kurzemē uz 11. novembri bija tikai 65% automašīnu ar ziemas riepām, Latgalē — 68%. Daudz pozitīvāk izskatījās Zemgalē, kur riepas nomainījuši bija 78%.
Salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, pētījuma rezultāti demonstrē pozitīvu tendenci, norādot, ka vairāk autovadītāju domā par savu un citu satiksmes dalībnieku drošību uz ceļa.
Pētījuma rezultātus komentē Valsts policijas sabiedrisko attiecību daļa: «Pasliktinoties laika apstākļiem un redzamībai rudens mēnešos, ļoti bieži ceļu satiksmes negadījumos iekļūst tie transportlīdzekļi, kuri nav aprīkoti ar laika apstākļiem atbilstošām riepām. Tādēļ riepas būtu vēlams mainīt laikus, nesagaidot pirmo sniegu vai 1. decembri. Tāpat vēlamies atgādināt, ka ar transportlīdzekli, kurš nav aprīkots ar ziemas sezonai atbilstošām riepām (minimālais protektora dziļums 4 mm) nevar iziet valsts tehnisko apskati. Sods par šādu pārkāpumu paredzēts LAPK 149.24.15. punktā un ir 20 latu.»