- vai pašvaldības saņemto pakalpojumu apmaksas sistēma ir bijusi organizēta atbilstoši normatīvo aktu prasībām.
Tātad pērn Rīgas pašvaldības iestādēs konstatēti vairāki būtiskākie riski, piemēram, netiek piemērota likumam atbilstoša iepirkuma metode un pareiza iepirkuma paredzamās līgumcenas noteikšana, kā arī, iespējams, tiek ierobežots potenciālo pretendentu loks. Revīzijā konstatēts, ka Rīgas pilsētas pašvaldībā
- nav ieviesta vienota iepirkumu sistēma, bet šis process organizēts pa departamentiem, izpilddirekcijām, kā arī pa departamentu pakļautībā esošajām iestādēm. VK uzskata, ka vienotas iepirkumu sistēmas trūkums sarežģī iepirkumu procesa uzraudzību un kontroli, mazina darījumu caurskatāmību;
- iepirkumu procesa organizācija Rīgas pilsētas pašvaldībā nav pietiekami reglamentēta, kaut arī Juridiskās pārvaldes un Finanšu departamenta pārstāvji piedalās iepirkumu komisiju darbībā, tomēr nevienai domes struktūrvienībai nav noteikta atbildība par vispārējo iepirkumu procesa uzraudzību;
- pašvaldības pasūtījumi pakalpojumu saņemšanai ir piešķirti vienīgajam pretendentam, nepiemērojot likumā «Par iepirkumu valsts un pašvaldību vajadzībām» noteikto cenu aptaujas procedūru;
- vairākos gadījumos iepirkumu līgumos nav noteikta līgumslēdzēju pušu atbildība un sankcijas par līguma neizpildīšanu.
Un kā tad ar «domes desmito tiesu»? Neviens pats gadījums pašvaldības pasūtījumu gūzmā tā arī nav uziets? Jo, kā smejies, pašvaldības kuluāros klīst nostāsti par kādu Misteru Twenty, kura apzīmējums liek aizdomāties par iespējamo pašlaik maksājamo procentu summiņu no piešķirtā pašvaldības pasūtījuma.
Ko saka valsts kontroliere Inguna Sudraba? «Valsts kontrole regulāri analizē iepirkuma procesu. Vieglāk konstatēt, ja pārkāpts likums, bet grūtāk pierādīt, ja lieli cipari iekalkulēti tehniskajā specifikācijā, atzīst I. Sudraba. «Tur mums jāaug,» par savu dienestu saka valsts kontroliere. Viņa nenoliedz, ka domē nav pieķerts kāds, kurš caur iepirkumu sistēmu gūtu personisku labumu, jo tad VK darbiniekiem vajadzētu būt ar fundamentālām zināšanām jaunākajās tehnoloģijās. I. Sudraba min piemēru, ka celtniecības laikā var «ievietot gan sešu, gan desmit milimetrus biezu vadiņu», taču nespeciālistam būs sarežģīti izvērtēt, kurš no vadiņiem labāks un par kādu summu šajā gadījumā iespējams, tautas valodā runājot, uzvārīties. Līdzīgi atzīst arī Latvijas būvnieku asociācijas vadītājs Viktors Puriņš: «Tad jau Valsts kontrolē būtu jāstrādā būvuzraugiem ar augstāko kvalifikāciju, lai spētu noteikt, vai tāmē ietvertais tiešām atbilst īstenībai, vai skaitļi ir uzpūsti!»