Šodienas redaktors:
Marina Latiševa

Jauns guļamrajons Rumbulā

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Pirms vairākiem gadiem radusies iecere par Daugavas zaļo pilsētu drīz sāks īstenoties. Itin zaļa tā būs, tomēr gana intensīva arī apbūve. Kā sākotnējie idejas pieteicēji varēs piedalīties rajona attīstībā, pašlaik nav skaidrs.

Jaunais rajons plānots aiz Ķengaraga Rumbulas virzienā – patlaban neapbūvētā teritorijā starp Krustpils ielu, Daugavu, Kvadrāta un Maskavas ielu (neaptverot zonu ielas tuvumā un Rumbulas sporta kompleksu). 78 hektāru platībā sliesies gan biroju un tirdzniecības objektu augstbūves, gan daudzdzīvokļu mājas un nelieli mājokļu nami. Te nākotnē būvēs jaunus bērnudārzus, skolu, veselības un pašvaldības iestādes, sporta laukumus. Cik to būs, vēl nav skaidrs. To precizēs, kvartālus projektējot.

Sāks ar ielām un komunikācijām

Dome piekritusi teritorijas attīstības koncepcijai, un tagad sāksies izpētes darbi un infrastruktūras projektēšana. Teritorijas attīstītājs būs pašvaldības SIA «Rīgas pilsētbūvnieks» (RP). 66 hektāri pašvaldības zemes tiks ieguldīti uzņēmuma pamatkapitālā, bet ielu u.c. infrastruktūras objektu vietas paliks domes īpašumā.

RP ģenerāldirektors Guntis Grīnbergs pieļauj, ka lielo teritoriju neapbūvēs ātri?– optimāls termiņš būtu 10 gadi, bet varbūt arī ilgāk. Būvniecība jāsāk ar Maskavas ielas dublieri – paralēli esošajai maģistrālei jāierīko iela, kas būs viens no galvenajiem ceļiem, kā iebraukt jaunajā rajonā iemītniekiem, sabiedriskajam transportam. Starp pirmajiem darbiem arī komunikāciju ierīkošanas projektēšana, ko RP plānos sadarbībā ar elektrības, ūdens, gāzes, siltumapgādes uzņēmumiem. Nākamajos mēnešos tiks slēgti sadarbības līgumi un sāks projektēt konkrētus infrastruktūras objektus.

Mājas uz platformas

Pavisam būs ap 6,5 tūkstošiem mājokļu, daļu attīstīs privātfirmas. Nākotnē te mitināsies ap 16 000 rīdzinieku. RP vēlas jaunos namus būvēt, ņemot vērā šodienas pasaules tendences, tiks skatīta skandināvu pieredze. Daļu dzīvokļu pārdos, bet daļa paliks domes īres mājokļu fondā. Cik mājokļu būvēs pašvaldībai, atkarīgs no tās lēmuma.

Mājokļi atradīsies plašā zonā gar upmalu, kā arī jaunā rajona vidusdaļā. Šeit ēkas nebūs īpaši lielas, apbūve samērā brīva. Bet tuvāk Rumbulai, netālu no Maskavas un Krustpils ielas, plānoti arī biroju un tirdzniecības nami – 18–24 stāvus un pat vēl augstākas būves.

Lai mašīnas ar savu klātbūtni un izplūdes gāzēm nebojātu vidi, kur jāuzturas cilvēkiem, ievērojamu teritorijas daļu ar lielajām biroju un mājokļu ēkām iecerēts veidot divos līmeņos. Pirmais būs mašīnu stāvvietām, bet virs tā ierīkos platformu, pa kuru pārvietosies cilvēki, kur augs košumaugi, izvietos vides elementus u.c. Īpašos gadījumos tur varēs uzbraukt arī auto, piemēram, ātrā palīdzība. Šādu risinājumu arhitekti noskatījuši kādā Vīnes jaunajā rajonā.

Vairāk zaļumu

Zaļajām zonām plānoti 23,4 ha. Lielākā «zaļā» teritorija būs parks. Tas pletīsies aiz Kvadrāta ielas paralēli Maskavas ielai. Zaļumu joslas plānotas apkārt rajonam un gar piekrasti. Šaurākas labiekārtotas teritorijas arī ap ēku kvartāliem. Pieaugušo atpūtas galvenā priekšrocība – Daugavmala. Gar krastu paredzēts labiekārtojums ar gājēju promenādi, bet upē būs laivu, jahtu piestātnes.

Bērnu rotaļlaukumi plānoti daudzdzīvokļu ēku iekšpagalmos. Iemītnieku vajadzībām rajonā būs arī sporta laukumi, skolas un bērnudārzi, bet, cik un kur tie atradīsies, vēl nav skaidrs.

Satiksme vēl jāpēta

Rajonā būvēs pāris galveno ielu, daudz mazāku – iekškvartālos. Līdz šejienei kursēs autobusi, un nākotnē plānota arī tramvaja līnija, bet pa Maskavas ielu garām brauks trolejbusi. Te varētu atrasties arī dažu maršruta mikroautobusu galapunkti. Rumbulas, Doles, Zaķusalas, Vecrīgas, Bolderājas virzienā varētu kursēt upes taksometri. Tiem paredzēta pieturvieta rajona centrālajā daļā.

Rajonā mājos teju 16 tūkstoši ļaužu, te iepirksies un brauks strādāt vēl vairāki tūkstoši rīdzinieku. Tas noteikti vairos Maskavas ielas noslogotību. Jau tagad Krasta ielā centra virzienā rītos veidojas milzu sastrēgumi. Kas notiks, kad taps jaunais rajons, neviens nevar pateikt. Domes Satiksmes un Pilsētas attīstības departamentā RB uzzināja, ka satiksmes organizēšana jāpēta un jāplāno rajona attīstītājam – tātad RP. Vēl tas nav sākts. G. Grīnbergs cer uz domes satiksmes speciālistu palīdzību. Līdz jaunā rajona uzcelšanai būs gatavs Dienvidu tilts, un iespējams, ka taps arī vēl viens Daugavas šķērsojums, kas plānots Rumbulas pusē. Tas satiksmi uz centru un Pārdaugavu atslogos.

Gaida priekšlikumus

Kvartālu, zonu un atsevišķu objektu būvēšanai tiek gaidīti privātu investoru priekšlikumi, jo pašvaldības vajadzībām te taps galvenokārt mājokļi. Potenciālie investori no Igaunijas, Šveices u.c. jau interesējas par jaunā rajona attīstības iespējām. Tā koncepcijas izstrādē jau piedalījusies SIA «Daugavas zaļā pilsēta», kas jau pirms vairākiem gadiem ierosināja jaunā mikrorajona būvēšanu. Taču dome iniciatīvu pārņēma, uzticot tā attīstīšanu savam uzņēmumam – RP. SIA «Daugavas zaļā pilsēta» zināmā mērā ir partneris, saka G. Grīnbergs. Kā partnerība ar šo un citiem nākamajiem rajona investoriem tiks juridiski noformēta, vēl nav skaidrs. Iespējams, RP ar tiem dibinās meitasuzņēmumus, bet varbūt investoriem tiks iznomāta apbūvei paredzētā zeme.

Rumbulas jaunais rajons

Teritorijas platība 78 ha

Plānoti dzīvokļi 6562 ar 16405 iedzīvotājiem

Autostāvvietas 17253

Tirdzniecības un pakalpojumu platības 36322 m2

Biroji un pašvaldības ēkas 197044 m2

Skolas 7540 m2

Bērnudārzi 8600 m2

Veselības aprūpes iestādes 4600 m2

Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu