/nginx/o/2018/07/14/9041379t1hfa1f.jpg)
Lielveikals «Stockmann» kārtējo reizi aktualizējis pazemes autostāvvietas būvniecības projektu 13. janvāra ielā starp Aspazijas bulvāri un pilsētas kanālu, taču šobrīd šķiet, ka līdz būvniecībai veikalniekiem vēl ir tālu.
Tieši šis projekts šobrīd ir vistuvāk reālai rīcībai, kas aizsāktu Rīgas centra izrakņāšanas plānu. Tā varētu nosaukt to pazemes autostāvvietu izvietojumu, kas paredzēts galvaspilsētas domes pieņemtajā Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanas un attīstīšanas plānā. RB rakstīja, ka deputāti, jau dokumentu pieņemot, nonākuši būtiskā pretrunā paši ar sevi. Viņi apņēmušies atbrīvot pilsētas centru no personīgajiem auto, bet vienlaikus iecerējuši visā vecpilsētā un tās apkārtnē izrakt milzu bedres, kurās ievietot tūkstošiem automašīnu.
«Stockmann» nav paveicies — uzņēmums pamatīgi piemuļķojis gan rīdziniekus, gan amatpersonas, jau ceļot pašu veikalu ar kinoteātri. Īpašnieki bija solījuši izbūvēt divlīmeņu gājēju pāreju uz Centrālo staciju pāri Gogoļa ielai. Tas nav izdarīts, un Pilsētas attīstības departaments solījis paplašināšanos zem zemes neatļaut, kamēr tiltiņa nebūs.
Sašutis par notiekošo ir Ceļu policijas pārvaldes priekšnieks Edmunds Zivtiņš. Viņš RB uzsver, ka gājēji ļoti daudz cieš, dalot vienu telpu ar auto, un tieši tā ir pie «Stockmann» veikala 13. janvāra un Gogoļa ielā. Nelīdz arī uzslietās sētiņas — pensionāri lien tām pa apakšu un riskē pakļūt zem riteņiem, jo tā ir ērtāk nekā mērot pārsimt metru garāku ceļu caur tuneļiem. Policijas šefs uzskata, ka domei noteikti jāpieprasa, lai būvnieki atrisinātu arī gājēju plūsmas problēmas, jo visās citās Eiropas valstīs šādās vietās ir divlīmeņu pārejas. «Gājējam doties pāri 11. novembra krastmalai, kur ir sešas braukšanas joslas, ir pašnāvība,» viņš konstatē.
«Stockmann» nav nokārtojis rēķinus arī ar Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekciju. Neraugoties uz vairākkārtējiem inspekcijas vadītāja Jura Dambja aizrādījumiem, nav novāktas vai aizsegtas daudzās caurules un komunikācijas uz jumta, kas bojā skatu uz Vecrīgu. J. Dambis RB teic, ka centīsies izmantot visas likumīgās iespējas, lai nepieļautu jaunas aktivitātes, kamēr vecie trūkumi netiks novērsti. «Tas nebūtu godīgi pret pilsētvidi,» viņš pamato.
Par satiksmi atbildīgajam domes priekšsēdētāja vietniekam Jānim Birkam (TB/LNNK) arī ir iebildumi pret rakšanos zem 13. janvāra ielas, vismaz pagaidām. Viņaprāt, vispirms jāizpēta, kādas būs uzbrauktuves, nobrauktuves un transporta plūsma pār Zemgales tiltu, kas iecerēts kā 13. janvāra ielas turpinājums. Kamēr tas nav izdarīts, urbties šajā vietā pazemē nevajadzētu.
«Stockmann» pazemes autostāvvieta ieplānota divos līmeņos 461 automašīnai. Nākamais autostāvvietu projekts, kurš ir vistuvāk īstenošanai, ir SIA «Regals nami» iecere rakties zem Marijas ielas iepretim Centrālajai stacijai. Taču, kā RB saka domes Pilsētas attīstības komitejas priekšsēdētājs Edmunds Krastiņš, tur paredzētas vietas tikai kādām 200 automašīnām. Tādējādi šajā stāvvietā knapi pietiktu vietas jaunā septiņstāvu tirdzniecības un darījumu centra vajadzībām, ko «Regals nami» iecerējis būvēt Marijas un Satekles ielas stūrī, kur tagad atrodas maršruta taksometru galapunkts. Tomēr arī šā projekta virzība domē pagaidām nedaudz piebremzēta, lai sīkāk izpētītu transporta plūsmas. Nākamā pazemes autostāvvieta varētu veidoties zem Strēlnieku laukuma, bet pagaidām nav zināms, kurš un kad to būvēs, piebilst E. Krastiņš. «Stockmann» pārstāve Annika Dāvidsone RB nevarēja paskaidrot, kāpēc joprojām nav uzbūvēta divlīmeņu gājēju pāreja un aizsegtas neglītās caurules uz ēkas jumta. Tāpat uzņēmuma vadība vairākas dienas izvairījās no jautājuma, vai novērsīs šos trūkumus pirms pazemes stāvvietas būvniecības.
Vai Rīgas centrā jābūvē pazemes autostāvvietas?
Edmunds Krastiņš, Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs (TP):
— Šobrīd ap Vecrīgu stāvvietu nav, un skaidri redzams, ka problēma jārisina. Ja mēs nākotnē gribam Vecrīgas ielas atbrīvot no autotransporta, tad jādod iedzīvotājiem iespējas to kaut kur novietot.
Helmī Stalte, Rīgas domes Kultūras, mākslas un reliģijas lietu komitejas priekšsēdētāja (TB/LNNK):
— Tas ļoti konfliktē ar ideju, ka mēs personīgās mašīnas izvietosim ārpus centra un pilsētā dziļāk dosimies ar sabiedrisko transportu vai kājām. Mazajam, šaurajam Rīgas centram vajadzētu noteikt taupības režīmu, nevis izrakņāt un iztricināt no visām pusēm. Tiesa, liela daļa sabiedrības nebūtu gatava atstāt auto un doties cauri Vecrīgai kājām.
Pazemes stāvvietas plānots būvēt:
Marijas ielā iepretim Centrālajai stacijai no Gogoļa ielas līdz pat Čaka, Satekles un Merķeļa ielai.
Visā 13. janvāra ielas garumā no Gogoļa ielas līdz Daugavas malai.
Aspazijas bulvārī, līdz Nacionālās operas tālākajam galam, ietverot arī laukumiņus pie Operas ēkas un iepretim viesnīcai «Rīga».
Zem Strēlnieku laukuma.
11. novembra krastmalā iepretim Miesnieku ielai.
Turgeņeva ielā aiz Centrāltirgus, iepretim Zinātņu akadēmijas ēkai.
Blakus dzelzceļam starp Turgeņeva, Dzirnavu un Riepnieku ielu.
Starp Turgeņeva, Krasta un Maskavas ielu, esošā tirgus laukumiņa vietā.
Starp Citadeles, Eksporta un Miķeļa ielu, netālu no Rīgas pasažieru ostas.
Brīvības ielā zem laukuma pie Dailes teātra.
Starp Cēsu ielu, Tallinas ielu un Palīdzības ielu, aiz Jaunās Ģertrūdes baznīcas.