Kas ir šis neparastais suģestijas spēks, kas piemīt aromātiem, bet jo īpaši parfīmiem? Smaržai nav tautības, reliģiskās pārliecības, ādas vai matu krāsas. Smarža – tās ir atmiņas.
Smaržām nav tautības... tikai atmiņas
Kā pastāstīja veikalu tīkla «Kolonnas» smaržu eksperte Linda Hripušina, ir absolūti kļūdaini pieņemt, ka, piemēram, latvietes dod priekšroku viena noteikta veida aromātiem, bet krievu tautības sievietes – citām. Tāpat kā nebūs iespējams atrast kopīgas tendences, pētot blondīņu, brunešu un rudmatu izvēles par labu vienai vai otrai smaržai. Šādu kopīgo iezīmju vienkārši nav! Jo sev tīkamāko aromātu ikviens izvēlas, vadoties tikai un vienīgi no asociācijām, kādas tas raisa. Patīkama smarža parasti nozīmē patīkamas atmiņas – vai tie būtu sulīgie rudens āboli vecmammas dārzā, vai mīļotā vīrieša sakarsušās miesas kairais aromāts...
Smaržas suģestijas spēks meklējams tās spējā atmodināt asociācijas, kas dus, iespējams pat pašas neapjaustas, atmiņu plauktiņa dziļākajos nostūros. Tikko ieelpots, aromāts kļūst kaut arī par gaistošu, tomēr ļoti intensīvu pārdzīvojumu.
Šādam pārdzīvojumam ir zinātniski pierādīts skaidrojums – oža, sajūtas un atmiņas mūsu smadzenēs ir nesaraujami cieša trīsvienība.
Tāpat kā rakstniekam ir perfekti jāpārvalda valoda, pirms viņš var sākt spēlēties ar to vai komponistam ir perfekti jālasa nošu raksts, lai radītu akordus, ikvienam parfimēram ir jāatceras visdažādākās smaržu nianses un to kombinācijas. Tieši šīs prasmes ļauj parfimēram kļūt par tādu aromātu autoru, kas sajūsmina miljonus.
Spējai saost, just smaržu primārā funkcija ir nodrošināt vitāli nepieciešamo informāciju par apkārtējo vidi, pasauli ap mums. Smaržas molekulām ir jābūt viegli gaistošām, lai mūsu deguns būtu spējīgs tās uztvert. Starp citu, pavisam sauss deguns, kāds tas kļūst tad, ja, piemēram, nācies daudz laika pavadīt sausās bezgaisa telpās, ir teju nespējīgs uztvert. Tikko ieelpotas, smaržas molekulas «atraisās» uz deguna gļotādas sieniņām. Uztvērējšūnas, kas atrodas deguna dobumā, tās «sagrābj» un nodod saņemto informāciju pa ožas nerviem uz smadzenēm. Viss šis sarežģītais process aizņem tikai vienu tūkstošo daļu sekundes. Iespējams, tieši tādēļ, ka tas prasa tik netverami maz laika, bet rezultātā izraisa spilgtus pārdzīvojumus, liek mums par smaržām domāt kā par nedaudz mistisku un ļoti suģestējošu substanci.
Šis substances, kā vīriešiem, tā sievietēm domātās, iedala septiņās pamatgrupās.
Citrus – ēteriskās eļļas, kas iegūtas, izmantojot aukstās spiešanas metodi no tādu augu miziņām kā bergamote, citrons, apelsīns, mandarīns, u.c., dēvē par Eaux de Cologne. Šo smaržu grupu sīkāk iedala: ziedu citrusu aromātos, šipra citrusa, pikantā citrusa, meža citrusa un aromātiskā citrusa aromātos;
Fougere – aromāti, kuru dominējošās notis ir lavanda, ozola sūnas, kumarīns, bergamote, ģerānija, u.c.;
Chypre – šo aromātu nosaukums aizgūts no tāda paša nosaukuma smaržām „Šiprs”, ko 1917. gadā radīja Fransuā Kotī. Šās smaržas dominējošās notis ir pačūlija, bergamote, roze, u.c. Šo smaržu grupu sīkāk iedala: ziedu aldehīdu aromātos, ziedu šipra, augļu šipra, zaļā šipra, aromātiskā šipra un ādas šipra aromātos.
Woody – raksturīgas siltas un bagātīgas smaržu notis kā sandals un pačūlija, reizēm arī ciedrs. Bieži kompozīcijā tiek izmantotas lavandas un citrusa notis.
Amber – šo apzīmējumu lieto orientālajiem jeb austrumnieciskajiem aromātiem. Tiem raksturīga izteikti gaisīga vaniļas smarža.
Leather – ļoti savdabīgs smaržu grupas nosaukums, ko lieto, lai raksturotu aromātu notis, kas raksturīgas ādas izstrādājumiem, dedzinātai koksnei un tabakai un, kas papildinātas ar ziedu aromātiem.