Šodienas redaktors:
Pauls Jānis Siksnis

Parfīms, kura dēļ atdotu visu

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: «Apollo»

«Chanel No 5», «Rīgas ceriņi», «Šiprs», «Armani Code»... Vai jūtat, kādu asociāciju, atmiņu, smaržu gūzmu uzjunda šie nosaukumi?

Smarža vai odekolons – tā nav vienkārši flakoniņā iepildīta substance. Tā ir vesela māksla, zinātne, ķīmija, vēstījums, arī statuss, kas iedarbojas uz zemapziņu, uz relišeriem, uz sajūtām. Aromāts pakļauj, atbaida, iedvesmo. Aromāts pat ietekmējot cilvēka likteni...

Rakstot par smaržām, laikam jau sliktais tonis ir pieminēt Patrika Zīskinda slaveno romānu «Parfīms». Bet – pagaidām nekas labāks par slepkavību ideālās smaržas un kaislību dēļ nav radīts! Joprojām sajūsmināmies un šausmināmies par francūzi Žanu Batistu Grenuiju no 18. gadsimta, kurš savu īpašo talantu sajust smaržas izmantoja gan pasaulē labāko smaržu radīšanai, gan ārprātīgas dziņas jeb apmātības apmierināšanai. Taču dzīvē smaržu radītājiem vajadzīgs labs deguns, laba smaržu atmiņa, dzīva iztēle un – nesāciet nu šausmināties! – arī analītiska domāšana. Turklāt kulta parfīmu «tēvi un mātes» daudzreiz tā arī aiziet nebūtībā, palikdami anonīmi. Koko Šaneli un viņas vārdā nosauktās smaržas mēs zinām, taču tās radīja neba nu pati modes māksliniece, bet gan parfimērs Ernests Bo. Un nebūt ne skandāliste popdīva Britnija Spīrsa savām rokām jauca kopā sastāvdaļas, no kurām tapis viņas vārdā nosauktais šā brīža topa aromāts «Fantasy»!

Firmas «Kolonna» smaržu eksperte Linda Hripušina stāsta par tik dažādajiem smaržu pircējiem. «Ir dāmas, kuras gadiem pērk vienu un to pašu aromātu, jo tas pauž viņu patieso būtību. Dažreiz, ja ieinteresē, viņas nopērk kaut ko citu klāt. Ir arī tādas klientes, kuras meklē ko jaunu. Viņas visvairāk «paklausa» modes žurnāliem. Ierauga reklāmu – nāk un izmēģina. Vīrieši bieži vien izvēlas pēc principa: kas jauns? Taču vīrietis tik ļoti kā sieviete no reklāmas neietekmējas. Viņš vairāk paļaujas uz to, ko iesaka konsultants.»

Smaržu mode mainās katru sezonu. Izlēkāt līdzi ikvienam jaunumam, iespējams, nebūs prāta darbs, jo kulta aromāts uz mūsu ādas var būt nebaudāms. Tomēr veselais saprāts mēdz atstāt mūsu smadzenes, ja ieraugām kaut ko tādu, kas sirdij liek uzlēkt «Saules akmens» augstumā. L. Hripušina labdabīgi nosmej, ka smaržu speciālisti iesaka nerādīt klientam flakoniņu. Ja viņam patiks aromāts, tikai tad ir laiks iepazīstināt arī ar smaržu pudelīti. Taču... «Mums veikalos notiek tā – cilvēks ierauga flakoniņu un iepakojumu un neviļus grib pamēģint aromātu. Pēc savas pieredzes varu teikt – ja pircējam flakons šķiet prasts un nepatīk, viņš to nepaņems rokā un nenopirks. Jo viņam liekas, ka tas nav viņam radīts. Bieži vien sieviete iedomājas, kā smaržu pudelīte izskatīsies uz naktsgaldiņa... Vai arī – cik ērti tā iegulst rokā...» atklāj L. Hripušina.

Protams, vecums nav šķērslis tīkama aromāta lietošanā, tomēr šādas tādas likumsakarības pastāv. Jaunkundzes vecumā no 20 līdz 28 gadiem pārsvarā izvēlas svaigus aromātus, ar izteiktu augļu «piegaršu». «Prātīgākā» vecumā ejošie ir saldensvaigie, bet dāmām – rūgtie, klasiskie, aromāti, kuri izturējuši laika pārbaudi. Tos nu gan jaunas meitenes neiekāro. Savukārt saldu un ar ziedu aromātu var nopirkt arī 30–40 gadus sasniegušas sievietes, piemēram, vasaras sezonā. Toties «unisex» smaržas gan savu laiku nodzīvojušas, jo vislielāko atzinību piedzīvojušas 20. gadsimta 90. gados. Tagad veikalos var atrast vien pa kādam eksemplāram, kas domāts abiem dzimumiem, tomēr pārsvarā vīrieši un sievietes izvēlas krasi atšķirīgus parfīmus.

Rudens – ziemas sezonas jaunumi Latvijā

Sievietēm:

  • «Hypnose» (Lancome)
  • «Miracle forever» (Lancome)
  • «Code» (Giorgio Armani)
  • «Noa perle» (Cacharel)
  • «Bright crystal» (Versace)
  • «Fantasy» (Britney Spears)
  • «Nina» (Nina Ricci)

Vīriešiem:

  • «Men eau fraiche» (Versace)
  • «Edition» (Hugo Boss)
  • «Euphoria men» (Calvin Clain)
  • «Essential» (Lacoste)

Starp citu, vai zināt, ka tiek pasniegti smaržu «Oskari»? Izrādās, jau 1949. gadā parfimērijas industrijas līderi «Elizabeth Arden», «Coty», «Guerlain», «Helena Rubenstein», «Chanel» un «Parfums Weil» nodibināja organizāciju «The Fragrance Foundation» ar mērķi attīstīt izglītojošas programmas amerikāņu sabiedrībai par smaržu pozitīvo nozīmi. Pērn pavasarī jau 34. reizi tika noteikti labākie aromāti dažādās nominācijās. Palūkojieties uz savu naktsskapīti, plauktiņu vannasistabā vai ieskatieties rokassomiņā! Varbūt arī jūsu mīļākais aromāts ir atzīts par visvisvis...!

Tātad: gada smaržas balvas saņēma «Euphoria Calvin Klein», «Armani Code», «Narciso Rodriguez «For Her» Eau de parfum», «Armani Prive», «Spirit Antonio Banderas for woman», «Stetson Black».

Iesaka eksperte Linda Hripušina:

– Vispirms smaržu vajag pamēģināt uz papīriņa, jo tur aromāts ir bezpersonisks. Ja patīk, pēc tam var izmēģināt uz ādas. Aromāts uz cilvēka ādas mainās. Smaržas noturīgums ir atkarīgs, piemēram, no pH līmeņa, no ādas tipa. Ja āda ir sausāka, aromāts būs mazāk noturīgs, uz taukainas – ilgāk turēsies. Smaržas noturīgumu ietekmē arī ēdiens. Ja lietojam asus ēdienus, aromāts var krasi mainīties. Tas mainās arī tad, ja sieviete gaida bērniņu.

Viņu smaržas

«I love love» (Moschino)

Baiba Broka, Jaunā Rīgas teātra aktrise:

– Šīs ir vieglas, gaišas, neuzbāzīgas un pacilājošas smaržas, kuras pērku jau gadus trīs. Mēģināju tās apmainīt pret citām, tomēr atgriezos atpakaļ?– acīmredzot aromāts vēl nav izsmelts. Smaržas man nozīmē konkrētas sajūtas kādā dzīves periodā. Ja aromāts apnīk, tad intuitīvi saprotu, ka nevēlos dzīvot ar tām pašām izjūtām tālāk. Jāatzīst, ka smaržu izvēlē esmu ļoti cimperlīga un negaidu, ka kāds varētu uzdāvināt tādas, kas perfekti atbilstu manai gaumei.

«The Body Shop», aromātiskā tējrozes eļļa

Helēna Demakova, kultūras ministre:

– Nelietoju dārgu kosmētiku, bet gan eļļas un ēteriskās eļļas, jo tās ir lētas un dabīgas. Smaržas nav izņēmums, un jau pirms vairākiem gadiem atklāju tējrozes eļļu. Patīkami, ka aromāts ir ārkārtīgi dabīgs, noturīgs un ar nelielo pudelīti, kuru ļoti ērti nēsāt rokas somiņā, pietiek ilgam laikam. Iespējams, ka šis aromāts man atgādina padomju laikos populārās bulgāru rožu eļļas. Kabinetā rakstāmgalda atvilktnē stāv arī klasiskās «Chanel Nr. 5», tomēr tās lietoju ļoti reti.

«Black XS» (Paco Rabane)

Agris Daņiļēvičs, deju grupas «Dzirnas» vadītājs:

– Pirmo reizi man šīs smaržas uzdāvināja vārdadienā, bet pēc tam nopirku tās pats, jo aromāts ļoti iepatikās. Tas nedaudz atgādina meža zemeņu smaržu, un arī mana kolektīva meitenes tās atzīst par labu esam. Vispār ar smaržām man problēmu nav – parasti lietoju tās, kuras uzdāvina, un uz plaukta nestāv neattaisītas, izbrāķētas pudelītes tikai tāpēc, ka aromāts nebūtu manā gaumē. Tā nu ir sanācis, ka pats sev smaržas pērku reti.

«Mont Blanc»

Ozols, mūziķis:

– Man šīs smaržas uzdāvināja kādā saviesīgā pasākumā un tās šķiet pieņemamas. Neesmu liels eksperts smaržu pasaulē, tāpēc parasti lietoju tās, kuras uzdāvina.

Tēmas

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu