Šodienas redaktors:
Pauls Jānis Siksnis

Smaržas ir labas atmiņas (1)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: «Apollo»

Bieži uz ielas vai citā sabiedriskā vietā gaisā uzvirmo smaržu aromāts. Reizēm patika un interese ir ļoti liela: gribu tādas pašas smaržas. Smaržu klāsts ir plašs, un jāatceras, ka katram cilvēkam vienas un tās pašas smaržas smaržo citādi. Smaržām ir kāda laba īpašība — tās gan sievietei, gan vīrietim piešķir īpašu valdzinājumu.

Taču tas vēl nav viss. Smaržām piemīt ne vien spēja iepriecināt to lietotājus un apkārtējos, bet tās ir tik noslēpumainas. Vai mēs zinām smaržu noslēpumus? Droši vien daudzus ne, tāpēc «Māja» lūdza tos palīdzēt izzināt «Kolonnas» tīkla smaržu ekspertei Lindai Hripušinai.

Uzplaukst kā zieds

No smaržām gatavo daudz dažādu izstrādājumu, savstarpēji atšķiras tualetes ūdens, smaržūdens (parfimērijas ūdens) un smaržas (parfīms). «Tualetes ūdens ir visvieglākais. Tas satur salīdzinoši maz ēterisko eļļu, tāpēc nav obligāti jāuzklāj uz pulsējošām vietām. Ja runājam par fāzēm, tad tualetes ūdens sākumā ir spēcīgs, savukārt sirds nots* fāzē ir mazāk jūtams un bāzes fāzē izzūd pavisam. Noturība — apmēram četras stundas,» stāsta Linda Hripušina. Parfimērijas ūdens ir spēcīgāks. Tas satur vairāk ēterisko eļļu. «Būtu labi, ja to uzsmidzinātu tieši uz pulsējošām vietām vai tā saucamajiem karstajiem punktiem. Tas ir vienlīdz spēcīgs visās fāzēs un tad pazūd. Noturība — līdz 12 stundām.» Parfīms turas līdz pat 24 stundām. Tajā ir daudz ēterisko eļļu, un tas būtu jālieto uz pulsējošām vietām. Tualetes ūdens un parfīma ūdens parasti ir ar izsmidzinātāju, bet parfīmu dažkārt uzliek ar pipetīti vai pirkstu, jo ir nepieciešami tikai daži pilieni. Smaržu eksperte apgalvo, ka tieši uz ēterisko eļļu rēķina sirds nots fāzē parfīms uzplaukst kā zieds un, sirdij sitoties, tas atdzīvojas.

Kā smaržas glabāt

Smaržas var uzskatīt par delikātu izstrādājumu, tāpēc jāzina, kā tās glabāt. Smaržas var glabāt istabas temperatūrā, tas tām nekaitēs. Tomēr, lai tās nebojātos, nevajadzētu turēt tiešos saules staros vai zem lampas, kur ir paaugstināta temperatūra. Parfīmu nedrīkst turēt atvēru, lai tas neizgaro. Uz iepakojuma ir noteikts derīguma termiņš. Lielo brendu smaržas parasti ir derīgas 5 gadus («Guerlain» smaržas), savukārt, piemēram, «Naomi Kempbel» smaržas ir derīgas apmēram 3 gadus. Arī pēc smaržu derīguma termiņa var noteikt to kvalitāti.

Nedrīkst traucēt citiem

Smaržu lietošana ir atkarīga, protams, no katra individuāli. Tomēr jāatceras, ka, ejot sabiedrībā, jāņem vērā, uz kurieni cilvēks dodas — uz darbu vai saviesīgu vakaru. L. Hripušina ikdienā vislabāk iesaka lietot neitrālas, neuzmācīgas smaržas, piemēram, «Dior Addict 2» vai «Lacoste Woman», «Boss Woman». Tādas var lietot arī cilvēki, kuri strādā birojos, jo smaržas netraucēs citiem. Lielākoties tās ir ziedu vai augļu smaržas. Savukārt vakarā labāk izmantot stiprākas smaržas. Veikalu plauktos tās vizuāli var atšķirt, jo parasti fasētas tumšākos flakonos. To sastāvā ir vairāk vaniļas, koka un garšvielu aromātu, piemēram, «Versace Cristal Noir».

Nereti ir dzirdēts, ka smaržu izvēlē jāņem vērā raksturs un temperaments. L. Hripušina uzskata, ka tā nav jādara. «Tam, pēc kā izvēlamies smaržas, nav nekāda sakara ar mūsu raksturu. Cilvēkam ožas atmiņa veidojas līdz 25 gadiem, un, pamatojoties tieši uz to, iegādājamies smaržas. Te vairāk strādā emocijas, atmiņas un sajūtas. Iegādājoties smaržas, mēs faktiski iegādājamies patīkamas izjūtas un labās atmiņas.» Piemēram, ja cilvēkam patīk smaržas ar ābolu aromātu, tas var liecināt, ka viņam ābolu smarža saistās ar kādām patīkamām atmiņām — bērnībā dzīvojis pie vecmāmiņas, kurai bija liels ābeļu dārzs, un cilvēkam patika pa to pastaigāties. Savukārt, ja cilvēks kādreiz ir pārēdies melones, viņš nekad neiegādāsies smaržas ar meloņu aromātu.

Pastāv uzskats, ka parfīmu mode nav tik mainīga kā apģērbu mode, taču arī tā tomēr mainās. L. Hripušina apgalvo, ka šobrīd ir pārejas periods no vasaras uz rudens sezonu. «Veikalos vēl nav parādījušās jaunākās šīs sezonas smaržas, taču vairāki aromāti jau iekarojuši popularitāti. Piemēram, sievietēm — «Giorgio Armani Code», «Lancome Hypnose» vai «Versace Pride Cristal». Vīriešiem savukārt populāri ir «Boss» un «Versace» jaunie aromāti.»

*Smaržu radīšanā pastāv interesants princips — tās sastāv no vairākām notīm: virsnots, sirds nots un bāzes nots.

Smaržas iedalās vairākās grupās

Ziedu smaržas

Tās parasti ir svaigas, bet reizēm tajās jūtama citrusu vai bergamotu nots, reizēm arī lapu vai ziedu un augļu aromāts. Tajās mēdz ietilpt dažādu ziedu buķete — jasmīni, rozes, tās var būt arī saldi reibinošas. Ir arī ziedu smaržas, ko dēvē par aldehīdu smaržām.

Daļēji austrumnieciskās smaržas

Tās ir smaržas ar maigām pūdera un vaniļas notīm, kuras iedala divās apakšgrupās: pirmā — siltas un valdzinošas ambras smaržas; otrā — smaržas ar garšvielu aromātu. To pamatā ir muskatrieksti, sīvie pipari, kanēlis.

Šipra smaržas

Pie tām pieder smaržas, kas kļuva populāras, pateicoties šipram «Francois de Cotis».
Pamatā ir ozola sūnu un vīraka aromāts. Šipra augļu smaržas smaržo pēc persikiem, citreiz pēc plūmēm. Šipra ziedu smaržās ziedu notis mijas ar koksnes aromātu. Šipra svaigajās smaržās ziedu un koksnes notis papildina citrusu un augu nots.

Papardes smaržas

Šajā grupā ietilpst vīriešiem domātās smaržas. Tajā netiek izmantotas tikai papardes, bet arī lavanda, kumarīns, ozola sūna, koksne. Ambras nots dod vīrišķīgu un juteklisku vaniļas, tabakas un medus mijiedarbību.

Smaržas reti var izraisīt alerģiju, taču to var izprovocēt dzīvnieku valsts izejmateriāli.

Eksperta viedoklis — smaržu izvēle ir kā vīna degustācija

Linda Hripušina, «Kolonnas» tīkla smaržu eksperte: «Veikalos ir liels smaržu klāsts, tāpēc cilvēkam ir ļoti viegli apjukt. Es ieteiktu uzreiz vērsties pie konsultanta, nevis izmēģināt visas smaržas pēc kārtas, jo tādā veidā var pavisam apjukt un beigās iegādāties tādas, kas nepatiks. Ir ļoti labi, ja zināt savu iepriekšējo iemīļoto smaržu nosaukumu, tas noteikti atvieglotu smaržu testēšanas procesu. Ja nezināt, tad konsultantam pastāstiet, kādu tieši aromātu vēlaties. Pamatā ir trīs smaržu veidi — svaigas, saldas un rūgtas — un to kombinācijas. Jāatceras, ka nekādā gadījumā nevajadzētu smaržas uzreiz mēģināt uz ādas. Sākumā jāuzpūš uz testera lapiņas. Tas vairāk atgādina vīna degustāciju. Lai labāk izjustu smaržu, tai no sākuma jāuzpūš elpa un tikai tad jāsmaržo, smaržu ievelkot līdz pusdegunam.

Lielākoties pēc testēšanas izvēlas divus aromātus, kuri patīk vislabāk. Tos mēģina uz ādas. Būs ļoti liela atšķirība, kāda smarža ir uz ādas un kāda bija uz testera lapiņas. Smarža mainās ļoti krasi atkarībā no tā, kāds ir ādas tips, pigmentācija, PH līmenis un pat lietotais uzturs. Tomēr, ja pircējs uzreiz atrod aromātu, kas patīk, nevajadzētu steigties to pirkt. Smaržām ir vairākas fāzes, un jābūt pārliecinātam, ka patīk tās visas. Piemēram, virsnots ir ātri gaistošu esenču kombinējums un turas tikai līdz 15 minūtēm no brīža, kad smaržas ir izsmidzinātas uz ādas. Tad seko tā saucamā sirds nots, kas pauž aromāta dominējošo raksturu un turas 4 līdz 8 stundas. Sirds nots palīdzēs viegli pazīt daudzus slavenus vārdus smaržu pasaulē. Un pēdējā — bāzes nots ir izveidota no visnoturīgākajām esencēm un ilgst līdz 24 stundām. Tāpēc, lai pircējs būtu pilnīgi pārliecināts, ka smaržas tiešām patīk, jāizjūt visas trīs fāzes.

Attiecībā uz cenu politiku, protams, jārunā par brendiem — pasaulē slavenajiem, vēsturiskajiem modes namiem un slavenību smaržām. Brendi bieži vien ir dārgāki, bet smaržu kvalitāte — augstāka. Tiek izmantotas sarežģītas tehnoloģijas, lai iegūtu smaržai nepieciešamos komponentus. Tādējādi smaržu buķete tiek veidota daudz rūpīgāk, izmantojot kvalitatīvas izejvielas. Ne visām, taču daudzām slavenību smaržām kvalitāte ir zemāka, taču, ja aromāts patiešām patīk, nav īpašas nozīmes tam, ko cilvēki izvēlas.»

Tēmas

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu