Šodienas redaktors:
Pauls Jānis Siksnis

Vasaras smaržu mākonī

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: «Apollo»/B.Aprāne

Kas nosaka smaržu izvēli un kādas izjūtas vēlamies saņemt no iekārotā aromāta?

Gribu būt kā...

Tieši šādas domas pavadā cilvēkus cenšas vest mūsdienu parfimērijas komerciālās pasaules dižgari, kad piedāvā kārtējo vilinošo reklāmas saukli par jaunākajiem vai ne tik jauniem aromātiem. Tiekam aicinātas izjust smaržu pudelītēs apslēpto brīvības svaigo, kaisles saldo vai jutekliski seksīgo garu. To pavada aromāta sastāvdaļās izmantoto augu, ziedu un smalku vai mazpazīstamu vielu garum garš apraksts, kas spēj uzburt tik pievilcīgi vilinošu ainu, kāda interesē vai ikvienu sievieti. Nu, kurai no mums negribas izskatīties kārdinošai, sievišķīgai, elegantai, modernai, vienvārdsakot, tik pasakaini labi, ka mūsu līdzcilvēkiem, it īpaši jau tuvākajiem, vai elpa aizcērtas! Un ne jau no smaržu pārbagātības, bet gan no tā, cik patiesi izvēlētais aromāts apliecina mūsu īsto būtību.

Teorētiski tādam vajadzētu būt vienam aromātam, bet praksē laikam tā mēdz notikt reti. Visā pasaulē sievietes tērē laiku, enerģiju un naudu n-tās smaržu pudelītes iegādei (Parīzē masveidā pat nakts stundās, it īpaši piektdienu vakaros), un parfīmu ražotāji peļņas priekā berzē rokas. Interesanti, kāpēc sievietes tik vieglu roku maina savas smalkās smaržu pudelītes? Psihologi atzīst, ka tam pamatā ir vēlme iegādāties ne jau aromātu, bet gan emocijas, kādas nu kurai tās īstajā brīdī nepieciešamas. Un emociju pasaule ir tik bagātīgi daudzveidīga!

Zini, kas atrodas pudelītē?

Aromterapijas speciālisti atzīst, ka, izvēloties modernos sintētiskos aromātus, mānām sevi ar iedomām par sapņiem, kādas vēlamies būt. Tērējam naudu ķīmijai, par kuras iedarbību zinātnieki veikuši pētījumus un konstatējuši, ka uz cilvēka psihi, emocionālo un fizisko veselību tā atstāj ne pārāk labu iespaidu - pudelītēs ir ķīmisko aromātvielu maisījumi, kas lielākoties iegūti no naftas. Neviļus rodas pretjautājums - cik veselīga vispār ir apkārtējā vide? Varētu aromterapeitiem daļēji iebilst, ka viņiem žēl, skauž vai vēl kā citādi nepatīk konkurentu veiksmīgais bizness. Tas ir pašsaprotami, ka izvēlēties smaržu pudelīti veikala plauktā ir vieglāk un ātrāk nekā stundām ilgi sarunāties ar aromterapijas speciālistu, kas līdzinās psihoterapijas seansam. Lai kā mākslīgo smaržu nīdēji necenstos mūs biedēt un aromterapeiti izglītot, cilvēces sievišķīgāka daļa nemitīgi alkst pēc jaunām un, vēlams, ātri iegūstamām emocijām. To pierāda fakts, ka tikai Parīzē vien gadā tiek pārdoti vairāk nekā 172 tūkstoši parfīma pudelīšu un piedāvāts vairāk nekā 365 jaunu parfīmu nosaukumu (ne dienu bez jaunas smaržu pudelītes!).

Pērkam zīmolu vai aromātu?

Modernais aromāts ir aina, vīzija vai velmē būt tieši tādai, kā sludina smaržu nosaukumi, modes nami un reklāmas saukļi. Aromāts kļuvis par bezvārdu informāciju, kas citiem ātri un uztverami paskaidro, ka esmu svaiga vai salda, romantiska vai aktīva, bet varbūt arī to, ka esmu kāda slavena parfīma zīmola cienītāja. Diemžēl ir reizes, kad tas notiek tik izteikti un nepārprotami, ka uz brīdi var zaudēt ožas un pat domāšanas spējas, bet ja vēl Šī informācija ir kļūdaina... Vai esi ievērojusi, pēc kā vadies, spriežot par sev tīkamo vai netīkamo aromātu? Ja pēc nosaukuma, smaržu ražotāja un visbeidzot pēc cenas, tad zini, ka esi gaidītākais pircējs ikvienā parfimērijas veikalā, kur galvenais kritērijs ir «tagad tas ir ļoti modē» vai «to izvēlas visa pilsēta». Ari tas ir viens no variantiem, kā pašapliecināties, paslēpties vai pievērst sev kāda uzmanību, bet ja tomēr teiksi - paldies, es nevēlos būt kā visi, tad rēķinies, ka sev piemēroto aromātu starp komerciālajām smaržām vari tā ari neatrast. Ja esi pacietīga un izteikta individuāliste, kura ļoti grib smaržot pēc kaut kā vairāk nekā tikai tīras miesas un auduma (uzmanību - veļas pulveru aromāts!), tad meklē mazus, omulīgus parfimveikaliņus (īpaši modes metropolēs), kuros vari atrast tikai pāris eksemplāros vai vismaz pārdesmit tūkstošos visai pasaulei pieejamus aromātus. Par amizantu, bet tik ļoti daudzrunīgu var uzskatīt stāstu, kā kāds mazpazīstams modes nams atļāvās radīt ļoti īpašu smaržu - bez jebkāda aromāta. Par šī modes nama miljonos mērāmo peļņu un pasaulē slaveno vārdu pagaidām gan nekas vēl nav dzirdēts...

Kā garšo smarža un smaržo garša?

Garšai ir cieša saite ar smaržu galveno transportētajorgānu - degunu, tāpēc ne velti smaržu analīzes eksperti par vislabāko smaržu novērtēšanas laiku uzskata agras rīta stundas, kad vel nav baudītas brokastis (ūdeni dzert nav aizliegts). Pārtika (nemaz ne tik neveselīgā - ķiploki, sīpoli), slimības, stress, emocionāla spriedze - tas viss iespaido, precīzāk, ierobežo vai pat nomāc mūsu īstā aromāta izvēles iespējas. Pat ja dienā esam izdzērušas tikai vienu pudeli kolas, mūsu garšas kārpiņas un reizē arī deguns notrulinās. Pretēju efektu sniedz kafija, tās pupiņas, ko Rīgas parfimērijas veikalos tik nepiedodami maz piedāvā paostīt, lai deguns atgūtos no pārāk lielās smaržu informācijas. Vienā reizē cilvēka deguns spēj uztvert un atšķirt tikai 3-4 aromātus, turklāt uzpūstus papīram, nevis kādai ķermeņa daļai. Smaržām jaucoties, tās var maldināt un sūtīt aplamus signālus ne tikai mums pašām, bet arī vīrietim, kurš ir spiests no mums novērsties skaista, bet mums neatbilstoša aromāta dēļ (arī pārāk liela centība var nesniegt vēlamo rezultātu).

Kā sievietei jāsmaržo vasarā?

Uģis Zemturs, «Hansabankas» valdes priekšsēdētājas vietnieks: «Vasara pati par sevi ir smaržīga. Tie ir tikai pāris mēneši, kad varam izbaudīt, kā smaržo ceriņi, ievas, svaiga zāle, priežu mežs pēc lietus, zemenes. Tāpēc uzskatu, ka vasarā ar smaržām nevajadzētu īpaši aizrauties. Tās nedrīkst būt uzbāzīgas, un tas attiecas uz smaržu lietošanu jebkurā gadalaikā. Manuprāt, smaržas jālieto regulāri, bet ļoti minimāli, lai gaisā justu tikai viegias nianses. Smaržu izvēlei noteikti jābūt saistītai ar katras sievietes raksturu, personību, arī vēstījumu. Smaržu izvēles procesam jābūt ļoti intīmam, personiskam. Katram cilvēkam smarža smaržo citādi. Man pašam sieviešu vasaras smaržas asociējas ar kaut ko gaisīgu, svaigu, bet tajā pašā laikā ar interesantu akcentu, lai šīs svaigās smaržas nebūtu vienkāršas un uzbāzīgas. Katrā sievietē ir jābūt arī noslēpumainībai, kuru smaržas var tikai pastiprināt. Man vairāk patīk augļu aromāts - tropiskie augļi ar vieglām citrusa niansēm.»

Gatis Didrihsons, arhitekts, biroja «Didrihsona arhitekti» īpašnieks: «Sieviešu vasaras smaržas man noteikti asociējas ar svaigumu, arī saldumu. Viegla, bet neuzkrītoša smarža, kas tādēļ ir noslēpumaina un intriģējoša. No augu, ziedu un garšvielu aromātiem par vispievilcīgāko laikam uzskatu vaniļu. Neesmu smaržu sastāvu specs, bet ir vēl kas tāds patīkams - laikam persika aromāts!»

Konsultējusi Inese Apse-Apsīte, «Stendera ziepju fabrikas» un «Emīla Gustava šokolādes» ārējo sakaru vadītāja

Tēmas

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu