Neatkarības deklarācijas pasludināšanas dienā 4. maijā, īsi pirms hokeja ārprāta, Ķīpsalas hallē būs īsts decibelu ārprāts — uzstāsies grupa «The Prodigy».
Jo skaļāk, jo labāk — «The Prodigy»
Trieciensastāvā
Uz Rīgu «The Prodigy» dosies savā praktiski labākajā sastāvā ar Laiemu Houletu, Kītu Flintu un Maksimu priekšgalā. Šai trijotnei piepalīdzēs Kīrons Pepers, kas arī nav zaļš gurķis grupas rindās, kā arī Robs Holidejs.
Kopā ar mūziķiem Ķīpsalā ieradīsies arī visnotaļ iespaidīgs tehniskā aprīkojuma klāsts, kas tiks satilpināts sešos milzu furgonos. Starp citu, koncertā tiks uzstādīts divreiz vairāk skaņas tehnikas nekā parasti hallē notiekošajos lielajos koncertos. Kopējais tehniskā aprīkojuma svars sasniedz vairāk nekā 70 tonnas, turklāt savā organizatoriem iesniegto prasību sarakstā (raiderā) grupa lūdz brīdināt skatītājus, ka mūzika skanēs īpaši pastiprinātā skaļumā. Skaņas bliezienu pavisam iespaidīgu padarīs stroboskopiskas gaismas efekti.
No reiva skatuves
Šķiet, mūzikas kritiķi vai lauzuši kaklu, mēģinot definēt, ko īsti spēlē «The Prodigy». Paši mūziķi teic, ka tas esot electronic punk, taču aprakstos par viņiem figurē arī tādi apzīmējumi kā hardcore techno, ekstremāls breakbeat un drum'n'bass ar maniakālu house ritmu un kareivīga pankroka apvienojumu. Lai gan jaunieši šo grupu iepazina underground reiva pasākumos, žurnāls «Melody Maker» savulaik kādā rakstā taujāja tieši: «Vai «Charly» [«The Prodigy» singls] nogalināja reivu?» Domas par grupas piekopto dumpiniecisko stilu bija kardināli atšķirīgas.
«The Prodigy» plašākai auditorijai kļuva pazīstami 1990. gadā, kad klajā nāca tās pirmais singls «What Evil Lurks». Tas sāka savas gaitas visdažādākajos reiva klubos, strauji gūstot popularitāti. 1991. gada augustā izdotais «Charly» uzlidoja līdz britu deju mūzikas topa pirmajai vietai, bet «Top 40» ieņēma trešo ailīti. Pavisam neslikti gados jaunajai grupai! Pēc dažiem mēnešiem iznākušais singls «Everybody In The Place» guva vēl lielākus panākumus (otrā vieta nacionālajā hitparādē), bet tam sekojošais «Fire» (1992. gada septembrī) klausītājiem jau lika nepacietībā dīdīties — kad tad būs debijas albums?!
CD «The Prodigy Experience» tika vērtēts kā hard dance (nez kam ienāca prātā šāds apzīmējums?!) darbs, un klausītāji to novērtēja ar lielu plusa zīmi — 25 nedēļas tas turējās hitparādes pirmajā pozīcijā. Ar šo albumu tirgū tika laista vesela virkne veiksmīgu singlu, piemēram, «Out Of Space», «Wind It Up» un «No Good (Start The Dance)».
Bēthovens un Robokops
Grupas motors Houlets negrasījās apstāties pie sasniegtā, un 1994. gadā iznāca otrais albums «Music For The Jilted Generation», kas jau pirmajā tā pārdošanas nedēļā nokļuva britu pārdotāko albumu topa pirmajā vietā. «New Musical Express» dēvēja Laiemu par «mūsdienu Robokopu un Bēthovenu vienā personā», savukārt «The Prodigy» tika aplaimoti ar kaudzi balvu: «Mercury Music Prize», «MTV Best Dance», «Best Dance LP», «Best Dance Act» un citām.
90. gadu vidū grupa nepārtraukti koncertēja, bet 1996. gadā iznāca slavenais «Firestarter», kam pēc gada sekoja arī pilnais albums «The Fat Of The Land». Tas gandrīz tika aizliegts tajā iekļautās dziesmas «Smack My Bitch Up» dēļ, kas it kā provocējot vardarbību pret sievietēm. Tomēr, pateicoties tieši šim albumam, «The Prodigy» iekaroja arī ASV un citu pasaules valstu mūzikas tirgu: disks bija manāms 22 valstu topu pirmajās vietās.
Uz kādu laiku «The Prodigy» pieklusa. Houlets izdeva solodisku, Flints mocījās ar avārijā gūtajām veselības problēmām, savukārt grupas pastāvīgais dejotājs Līrojs Tornhils 2000. gadā pat pameta komandu. Jauns singls («Baby's Got A Temper») tika izdots tikai 2002. gadā, un arī tas izrādījās Flinta sacerējums viņa komandai «Flint», kas vienkārši netika izdots. Beidzot 2004. gadā klajā nāca studijas albums «Always Outnumbered, Never Outgunned», kas apliecināja fanu klusākajās cerībās pausto: «The Prodigy» joprojām ir dzīvi! Tiesa, diska ierakstā nepiedalījās ne Kīts, ne Maksims, taču, kā mēs redzam no grupas pieteikuma Rīgas koncertam, tā bijusi tikai Houleta vēlme izpausties mazliet plašāk, nevis grupas pajukšanas priekšvēstnesis.
Nekādu gaļu!
Svētdien, 30. aprīlī, «The Prodigy» uzstājās Dortmundē uz slavenā festivāla «Mayday» galvenās skatuves. Uzreiz pēc tam grupa lidoja uz Poliju, lai sniegtu koncetrtu Katovicē, bet pēc tam — uz Latviju, lai 4. maijā uzstātos Ķīpsalas hallē. Pēc tūres beigām «The Prodigy» dosies studijā, lai ierakstītu jaunu albumu, tātad tik drīz viņus koncertējam mēs vairs neredzēsim. Interesantas ir grupas raiderā iekļautās prasības. Gandrīz visi tās dalībnieki ir veģetārieši. Atšķirībā no lielākās daļas citu rietumvalstu mūziķu, kas iecienījuši «Coca-Cola» un cita veida gāzētus padzērienus, «The Prodigy» pieprasa tikai sulas, tēju un ūdeni. Tiesa, stundu pirms koncerta viņiem jānogādā atdzesēts «Dom Perignon» un «Veuve Cliquot» markas šampanietis. Turklāt mūziķi norādījuši, ka skatuves teritorijā un ģērbtuvēs neviens nedrīkst smēķēt. Grupai līdzi brauc arī savs masieris un apsardze, bet viesnīcā, kur apmetīsies mūziķi, obligāti esot jābūt saunai un baseinam, savukārt uz skatuves koncerta laikā jāatrodas skābekļa balonam ar regulatoru un masku. Nu ko, katram savas dīvainības...
«The Prodigy»
Laiems Houlets
Laiems Pariss Houlets dzimis 1971. gada 21. augustā Breintrī, Eseksā. Praktiski visu «The Prodigy» dziesmu autors. Laiems ir galvenais cilvēks grupā — viņš komponē, ieraksta un izpilda gandrīz visas tās dziesmas. Apguvis klavierspēli. Mūziķa karjeru sācis kā dīdžejs repa grupā «Cut 2 Kill», taču to pameta, jo vīlās hiphopa kultūrā. Par celtniecībā nopelnīto naudu nopirka savu pirmo sintezatoru «Moog Prodigy», no kā arī cēlās «The Prodigy» nosaukums. Laiems ir šausmu filmu fans, tāpēc daudzās filmās iestarpināti sempli no tādām filmām kā «Poltergeist III» vai «The Shining».
Kīts Flints
Dzimis 1969. gada 27. martā Breintrī, Eseksā. Dejotājs, vokālists. Kīts ir pati slavenākā grupas personība, viņa spurainais tēls savulaik bija manāms uz visu prestižāko mūzikas izdevumu vākiem. Gandrīz visas Kīta ķermeņa daļas ir tetovētas vai sacaurumotas ar pīrsingu. Uz skatuves viņš uzvedas kā īsts maniaks, dažkārt skatītājus aplej ar ūdeni vai pat spļauj pūlī. Bērnībā dievinājis «Pink Floyd» un britu roku, taču 80. gados aizrāvies ar reivu. Flinta lielākā vājība ir motocikli, kas viņam ir svarīgāki par visu — reiz kādā sadursmē viņš pat gandrīz gāja bojā. Neraugoties uz psihopāta imidžu, sadzīvē Kīts esot mierīgs un ļoti labsirdīgs cilvēks.
Maksims (jeb Maxim Reality)
Dzimis 1967. gada 21. martā Pīterboro. Īstajā vārdā Kīts Palmers. Grupā uzņēmies MC lomu. Maksims ir grupas balss, parasti vada visus dzīvos koncertus. Ar MC mākslu sāka nodarboties jau kopš 14 gadu vecuma. Viņa agresīvais, asais vokāls liek klausītājiem trakot. Pēc nostāstiem, Maksima balss sasniedz simt decibelu spēku. Jau kopš bērnības Maksims sacerējis mūziku, viņa rēķinā ir arī vairāki singli un soloalbumi.
Kīrons Pepers
Bundzinieks, kuru pieaicina grupas koncertos. Arī viņš ir no Eseksas, «The Prodigy» pievienojās 1997. gada decembrī tūres pa Angliju laikā. Kopš tiem gadiem uzstājas kopā ar grupu, dažos koncertos uzņēmies arī ģitārista funkcijas. Līdz tam spēlējis grupās «The Changelings», «Earlandpepper», «Garp» un «Realtv». Ar pēdējās basģitāristu izveidojis grupu «Happy Gilmore», kurā ir vokālists un ģitārists, kā arī atbild par elektroniskajiem instrumentiem. Muzikālās ietekmes: «Nine Inch Nails», «The The», «U2», «Depeche Mode», «Pixies», «Led Zeppelin».
Robs Holidejs
Ģitārists, koncertos piespēlē «The Prodigy». Dzimis un audzis Birmingemā, šobrīd dzīvo Kanādā. Grupas «Sulpher» vadošais vokālists. Viņa saknes meklējamas punk&industrial metal mūzikā. Savulaik spēlējis grupā «The Mission», sadarbojies arī ar Geriju Ņūmenu.