/nginx/o/2018/07/12/8822814t1hf11a.jpg)
Kaut arī presē un internetā čum un mudž no padomiem, kā labāk, pareizāk un skaistāk uzrakstīt potenciālajam darba devējam savu CV un pieteikuma vēstuli, tas ir lielākais klupšanas akmens un galvas sāpju sagādātājs cilvēkam, kas vēlas sevi pieteikt darba tirgū.
CV paraugus tik tiešām var atrast pilnīgi visur, pat «Microsoft Word» paketē nāk līdzi vairāki varianti, kur vienkārši parauga teksts jāaizvieto ar saviem datiem. Speciālisti norāda – galvenais, lai CV būtu funkcionāls, retrospektīvs un bez kļūdām.
Mazliet sarežģītāk ir ar pieteikuma vēstulēm. «CV-Online» mārketinga vadītājs Jānis Vanags vērš lasītāju uzmanību uz to, ka cilvēki ir slinki un šīs vēstules mēdz nokopēt no tiem pašiem paraugiem internetā vai presē. Tas nozīmē, ka līdzīgi teksti sasniedz vienus un tos pašus personālatlases speciālistus. Tas būtu piedodams sabiedrisko attiecību speciālistam, kas preses relīzi ar visnotaļ pompozu saturu sūta visiem medijiem, bet nav piedodams cilvēkam, kas pretendē uz nopietnu vietu darba tirgū. Pieteikuma vēstulei ir jābūt kodolīgai, minot savus personiskos sasniegumus, lielisko personību, bet neaizmirstot piebilst, ko es kā lieliskais cilvēks esmu darījis, lai šie sasniegumi nāktu par labu manai darbībai attiecīgajā firmā vai uzņēmumā. Pieteikuma vēstulei ir jāatbild uz jautājumu – «kas es esmu?».
Eksperta padoms lasītājam - atbild Liene Lasmane, «CVO International» vecākā personāla atlases konsultante.
«Esmu grāmatvede mazā uzņēmumā. Jau 3 gadus cenšos «iepeldēt dziļākos un straujākos ūdeņos», proti, sūtu savus pieteikumus uz dažādiem konkursiem, mans CV ir vairāku interneta portālu datu bāzēs, bet tā arī neesmu saņēmusi pat nevienu uzaicinājumu uz interviju. CV pirms gada pārveidoju pēc Eiropas Savienības parauga – tas ir īss, kodolīgs. Tā arī nesaprotu, kur ir tā vaina. Pašmācības ceļā apgūstu visu jauno, ko vajag zināt modernam grāmatvedim. Vai tiešām šie konkursi ir tikai fikcija un jāmeklē blats, lai kaut uz interviju uzaicinātu?»
- Neredzot CV un nezinot vairāk par Zanes kvalifikāciju un pieredzi, grūti izvērtēt, kāpēc tas tā. Pilnīgi droši, ka visi konkursi, kas izsludināti, nepavisam nav tikai izsludināšanas pēc. Vai darba meklētāja iepriekš ir pati sev formulējusi to, ko īsti viņa meklē un kādā biznesā tieši vēlētos darboties? CV ievietošana interneta datu bāzēs ir tikai pirmais solītis darba meklēšanas virzienā. Lai gūtu panākumus, ieteicams sūtīt savus pieteikumus konkrētam atbildīgajam par konkursu, norādot precīzu adresātu. Tam ir liela nozīme, kas arī izceļ pieteikumu citu starpā. Ir skaidrs, ka darba meklētāja pastāvīgi uzkrāj jaunas zināšanas un ir kompetenta nozarē. Cik labi šīs savas zināšanas Zane pratusi pārdot potenciālajam darba devējam? Vai viņa ir īsumā raksturojusi savu kompāniju, kas, kā Zane min, ir neliels uzņēmums un daudzi, iespējams, tādu nepazīst? Vai Zane ir rūpīgi reģistrējusi visus atteikumus un pēc tam sazinājusies ar kompāniju personāla daļu vai citiem tieši atbildīgajiem par konkursa norisi, lai uzzinātu atteikuma iemeslu? Ko tieši viņa ir darījusi, lai izceltos, liktu «runāt» savam CV? Tie visi ir ļoti svarīgi aspekti, par kuriem jādomā darba meklētājam šodienas darba tirgū, un nevajadzētu tikai pasīvi gaidīt uzaicinājumu no darba devēja, kurš arī ir, iespējams, finansists, bet ne profesionāls personāla atlases speciālists.
«Visi lielie Latvijas uzņēmumi savus darbiniekus meklē ar starpnieku palīdzību. Ja šobrīd nav izsludināts konkurss, bet es vēlos tikt pamanīta, vai ir jēga tāpat vien sūtīt savus dokumentus uz šīm firmām, kas palīdz meklēt darbiniekus? Vai mani papīri nenonāks miskastē?"
- Tāpat vien kaut ko sūtīt nav nozīmes nekad un nevienam. Ieteiktu darba meklētājai vispirms izpildīt mājas darbu, kas ietver atbildes uz to, ko viņa vēlas darīt, kāpēc kaut ko grib mainīt un kas ir viņas galvenā konkurētspēja, kā arī profesionāli sagatavot funkcionālu CV. Kad veikti šie priekšdarbi, vērts noskaidrot, kuras no personāla atlases kompānijām specializējušās tajās nozarēs, kas darba meklētāju interesē, un tikai tad piedāvāt savu kandidatūru. Turklāt allaž labāku un paliekošu iespaidu par sevi izdodas atstāt tad, ja darba meklētājs ne tikai izsūta savus pieteikumus un gaida atbildes, bet arī pats aktīvi interesējas par tālāko un seko līdzi konkursiem un iespējām konkrētās personāla atlases kompānijas ietvaros. Profesionāli noformēts CV un pieteikums, kas raisa interesi, kurš turklāt pareizi pasniegts ieinteresētiem profesionāļiem, nekad netiks ignorēts.
Atbild Jānis Vanags, «CV-Online» mārketinga vadītājs.
«Ja sludinājumā ir rakstīts, ka pieteikumu var sūtīt arī ar e–pasta starpniecību, vai tas meils kaut kur nepazūd un varbūt tomēr drošāk ir rakstīt un sūtīt ierakstītu vēstuli?»
- Parasti darba devēji nav ieinteresēti pazaudēt e - pastus, jo tādējādi var palaist garām iespēju piesaistīt labāko speciālistu. Lai arī ierakstīta vēstule nav peļams dokumentu nosūtīšanas veids, jūs, Ivar, varat ļoti palīdzēt darba devējam, nosūtīdams e - pastu, jo 1) jūs tādējādi demonstrējat savas datorprasmes; 2) attīstītos uzņēmumos darbinieku meklēšanā izmanto elektroniskās procedūras, tāpēc pa e - pastu nosūtītu CV ir vieglāk apstrādāt; 3) pat ja pašreiz jūs interesējošais darbs tiks piedāvāts citam kandidātam, tad CV elektroniskā formātā uzņēmumi parasti saglabā datu bāzē – rodoties jaunai darba vietai kompānijā, jūsu CV var vieglāk atrast, lai izteiktu piedāvājumu, nekā tad, ja tas atrodas kādā biezā, papīriem pieblīvētā mapē.
«Vai tā ir tiesa, ka izskata tikai tos CV un pieteikuma vēstules, kas rakstītas uz datora?"
- Datorprasmes ir viena no pamatprasībām, ko darba devēji nosaka kandidātiem, un datorrakstā sagatavots un labi noformēts CV ir pirmais apliecinājums jūsu spējām šajā jomā. Lai gan ar roku rakstīti pieteikuma dokumenti nekad netiek atlikti maliņā, datorraksts ir kļuvis par zināmu standartu, ko pieprasa arī no tādu profesiju speciālistiem, kuriem ikdienā nav jāstrādā ar datoru. Pastāv arī izņēmumi gadījumos, kad uzņēmums meklē kandidātu (piemēram, mākslinieku, sekretāri), kuram jāmāk glīti un salasāmi rakstīt ar roku. Anna, ceru, ka jūsu paziņu lokā atradīsies kāds, kas palīdzēs sagatavot šos dokumentus, jo rūpīgi izstrādāts CV un pieteikuma vēstule liecina arī par darba meklētāja motivāciju un vēlmi strādāt izsludinātajā amatā, kas ir pozitīvs signāls darba devējam.
«Kāda jēga ir no personālatlases kompānijas interneta datu bāzē ievietota CV? Manējais tur stāv jau gadu, bet nekādas atdeves, kaut gan rūpīgi aizpildīju visas prasītās ailes.»
- Ilmār, neaplūkojot jūsu CV, ir grūti precīzi atbildēt uz šo jautājumu, taču šai situācijai var būt divi risinājumi:
ja darba devēji jūsu CV bieži aplūko (dažās datu bāzēs jūs varat redzēt uzņēmumus, kas ieskatījušies CV), bet neizsaka darba piedāvājumus – iespējams, tajā jāizceļ jūsu īpašās zināšanas vai specifiska pieredze, kas atšķir jūs no konkurentiem. Vēlreiz pārbaudiet pats vai palūdziet kādam speciālistam pārliecināties, vai CV uzrakstīts bez kļūdām;
ja jūsu CV netiek bieži aplūkots – dokumentu vēlams papildināt (plašāk aprakstiet darba vietās veiktos pienākumus, zināšanas, pieredzi), lai uzņēmumi jūsu CV var atrast pēc lielāka atslēgvārdu skaita. Jebkurā gadījumā jūs palielināsiet savas iespējas atrast darbu, nevis vienkārši pasīvi gaidot, bet aktīvi piesakoties uz interneta datu bāzē ievietotajiem sludinājumiem.
«Cik garai ir jābūt labai pieteikuma vēstulei? Centos uzskaitīt savus sasniegumus un īpašības, kāpēc mana kandidatūra būtu vispiemērotākā, un sanāca gandrīz 2 lapas. Taču, rakstot īsāk, vēstulei zūd saturs un par sūtītāju neko nepasaka.»
- Inga, labai pieteikuma vēstulei nevajadzētu pārsniegt pusi A4 lapas. Tas vienlaikus ir arī pirmais jūsu mājasdarbs pirms darba intervijas, jo pieteikuma vēstulē varat kodolīgi izcelt un darba devējam «pārdot» tieši svarīgākās īpašības, vērtīgāko darba pieredzi un arī prioritāri sagrupēt kvalifikāciju.