Šovakar Dailes teātrī pirmizrāde – «Spoka sonāte». Tas ir stāsts par to, kā kādas ģimenes gaitas turpina ietekmēt spoks – mirusī māte, izraisot neprognozējumu, pārsteidzošu notikumu lavīnu. RB pirms pirmizrādes tikās ar vienu no iestudējumā iesaistītajiem aktieriem – Jāni Paukštello.
Paukštello spoku varā
– Par ko jūsu versijā ir stāsts «Spoku sonātē» ?
– Par divām pasaulēm. Paralēlām pasaulēm. To, kas te, un to, kas tur… Par divām dimensijām.
– Jūs pats ticat tai otrai pasaulei?
– Kurš gan netic?!
– Gan jau ir cilvēki, kuri netic.
– Nē.
– Jūsuprāt, pilnīgi visi tic viņpasaules eksistencei un spokiem?
– Protams! Jūs taču mēdzat runāt ar kādu sev mīļu cilvēku, kurš jau ir miris. Domās runāt.
– Mēdzu, taču nesaucu viņus par spokiem.
– Vai tad jūs šo cilvēku neredzat vizuāli?
– Tā kā pierasts filmās spokus skatīt – tā gan neredzu.
– Vai tad spoks ir slikta lieta?
– Nezinu. Filmās dažreiz jā.
– Nūu, tie jau ir briesmoņi, drakulas. Spoki ir dažādi.
– Tātad jūs ticat gan paralēlās pasaules eksistencei, gan spoku esamībai...
– ... esmu pilnīgi pārliecināts, ka cilvēki, kas apgalvo pretējo, patiesībā tikai slēpjas aiz šī ērtā vārda «neticu». Mēs visi esam trausli...
– Kāds ir jūsu varonis «Spoka sonātē" ?
– Labs.
– Lūdzu, paraksturojiet.
– Es nevaru. Pirms pirmizrādes nevaru.
– Kāpēc?
– Tāpēc, ka šis periods ir ļoti trausls. Tagad, kad sarunājamies, līdz pirmizrādei ir atlikušas četras dienas, un šis ir vistrauslākais periods gan aktieriem, gan režisoram, gan lugai kopumā.
– Bet kad pienāk tas periods, kad lugas karkass ir gatavs, atliek vien pieslīpēt? Vai tad tikai pēc pirmizrādes?
– Darbs turpinās katru dienu. Tas turpinās arī pēc pirmizrādes, kas ir tikai ļoti aizkustinošs brīdis. Es visam mūsu mākslinieciskajam kolektīvam – aktieriem, režisoram un arī sev – vēlu veiksmi.
– Jūs vienmēr ap pirmizrādes laiku jūtaties tik trausls?
– Šī ir pietiekami nopietna luga, un tas liek man justies trausli.
– Lugas tematikas dēļ?
– Kāpēc jūs mani tincināt? Mēs vēl mēģinām, un mēģinājuma procesā pat pēdējā dienā viss var izšķīst vai arī sakārtoties.
– Kādas emocijas, pārdomas raisās, strādājot ar viesrežisoru?
– Labas. Tā ir cita pasaule.
– Kāda?
– Līdz šim nepazīstamu cilvēku tikai mēģinājumu laikā iepazīt nevar, tomēr daudzos punktos ar viņa pasauli būsim saskārušies, un tā būs abpusēja pieredze. Laba pieredze. Es to zinu.
– Vai «svešā» režisora darbā jūs kaut kas pārsteidza?
– Jā. Pirmkārt, viņš zina, ko grib. Vienmēr tā nav. Otrkārt, viņam ir tāds nepārtraukti mierīgs, bet pamatīgs spiediens.
– Vai ar viesrežisoriem ir interesantāk strādāt?
– Kāpēc?
– Viss ir nezināms, kamēr vietējie iepazīti kā raibi suņi?
– Nu... Interesanti ir strādāt ar katru režisoru, jo katrs iestudējums ir pieredze.
(Grimētavā ienāk kostīmu māksliniece Rūta Kuplā, un Paukštello par katru cenu grib viņu pierunāt savā vietā pastāstīt par izrādi.)
– Kāpēc tik ļoti kratāties vaļā no runāšanas par jauno darbu, savu lomu?
– Tāpēc, ka runājam pirms pirmizrādes.
– Pēc būsiet runīgāks?
– Jā, jo tā būs pieredze. Uz visu notikušo pēc pirmizrādes var paskatīties nedaudz no malas. Pagaidām. Rūta, nu parunā tu...
– Kā sastrādājaties ar Kristīni Nevarausku? Viņai šī ir pirmā lielā loma Rīgas teātrī.
– Šis nu ir jautājums, kas jāuzdod pēc pirmizrādes.
– Kāpēc?
– Viņa ir jauna aktrise, strādā labi. Esmu priecīgs, ka varu strādāt ar viņu kopā.
– Vai esat atvieglojis viņai ienākšanu galvaspilsētas teātrī?
– Kā es to varu izdarīt?
– Ar draudzīgi pastieptu roku, nevis ar attieksmi: tu, jauniņā, no provinces...
– Bet viņa jau ir zvaigzne! To taču jūs nerakstīsiet avīzē?
– Kaut kas par gaidāmo pirmizrādi man taču ir jāuzraksta.
– Labi. Pirmās 10 dienas es nesapratu, ko režisors no manis prasa. Pēc tam, kad uzgājām uz lielās skatuves, man kļuva skaidrs: viss ir kartībā. Un, ja skatītājs sapratīs, būs labi...