Sabiedrībā nepatika pret citādajiem ir rafinētāka, bet jaunieši savas grupas robežas novelk ar dūrēm, par Liepājas jauniešu grupējumu konfliktiem saka sociālantropoloģe

Šiem apģērbā atšķirīgajiem jauniešiem laika saturs un pat elki ir vieni: pulcēšanās Liepājas ielās un pagalmos, alus un sarunas, Līvu pielūgsme. Tikai nepatika pret otras grupas izskatu viņus šķir kā augsta ugunssiena. Paši saka — sācies karš starp tiem, kuri saucas par reperiem, un tiem, kuri godinās par metālistiem jeb gotiķiem un pankiem. Liepājas policisti aprīlī novērsuši pāris briestošu masveida, 100 līdz 200 jauniešu, kautiņu un tagad turpina «profilaktiskos pasākumus pastiprinātā režīmā». Jānis un Pēteris, trīspadsmit gadu veci zēni platās biksēs, satikti pie Rožu laukuma, bija vienisprātis: «Reperi nesalīgs nemūžam. Viņi sitīs, kamēr tādu panku vairs nebūs.«

«Kaut ko mācīt viņiem ir stulbi, bet roku palaišana to nekādi neatrisinās. Varbūt kādu no mums vajag uzaicināt tikties ar viņu līderiem un to kopīgi izrunāt,» ierosina Līvu bijušais dziedātājs Aivars Brīze, kurš pats jaunībā citus šokējis ar paštaisītām vienpadsmit centimetrus augstām platformenēm: «Viņi neapzinās, ka sitiens ar mietu var būt nāvējošs.«

Reperi un panki raksta

Gatis un Jānis uz kautiņu gāja, kā paši stāstīja, paņēmuši līdzi «trubas un beisbola nūjas. Mēs viņus iznīcināt gribam.» Naidīgie vārdi nesader ar puišu jautrību. Viņi mācoties 9. klasē, viņiem esot 16—17 gadu. Satiekam viņus netālu no 10. skolas kopā ar klases un domubiedriem Mārtiņu, Rolandu, Janu un Lindu pēcpusdienā ejam pa ielu. Viņiem nepatīkot panki un metālisti, galvenokārt izskata dēļ. Zēni cits caur citu saka, gājuši kauties, «lai viņi mainītu stilu. Tas ir šausmīgs — melni staigā apkārt, bāli tādi. Viņi apraksta sienas: «Reperi smird», «Panki rullē».» Paši gan platās bikses valkājot droši, jo «mēs esam vairākumā». Vai karu var izbeigt? Viens saka: «Ja viņi zaudēs,» cits: «Ja panki atvainosies.«

«Viss sākās stila dēļ,» stāsta mākslinieciska izskata reperis Elans (17) no mākslas skolas ar skaistu zilu lakatiņu ap galvu, «it kā kāds reperis dabūjis ar ķēdi pa seju no panka. Draugi draugiem pateica, tas internetā arī bija, tā visi sarosījās,» viņš stāsta, «bet tur nemaz pretējās puses, panku, nebija».

Vakarā pa vienam nestaigā

«Savā barā dzeram alu, nevienam klāt neejam, nevienu nesitam. Lai viņi mūs netraucē!» saka Normunds, saukts Nūdele, no metālistu un panku kompānijas Stendera ielā, vecas, tukšas noliktavas netīrā pagalmā. Abiem ar draugu Ansi ir 20. Normunds ir brīvs no darba un mācībām, Ansis strādā kādā mākslas galerijā. Pulksten 18 alkohols viņam ir atraisījis mēli, citi, kādi desmit jaunieši, lielākoties pilngadīgi, ir skaidrā. Ansis iepazīstina: «Skolnieki, studenti, darbaļaudis. Ikdienā darbs, mācības un alkoholisms.«

«Te mūs neviens netraucē,» skaidro Normunds. Nedēļas nogalēs vēlākos vakaros noliktava esot pilna. Ērti, blakus populārajai Rokkafejnīcai. Ja vakars turpinās ostmalā, Fonteina klubā, visi no šejienes reizē ejot — tā esot drošāk. «Šajā sētā ienāca kādi piecpadsmit mazgadīgi reperi un teica: sarunāsim izkauties,» lielākais runātājs ir Normunds, «es teicu: kāpēc nevarat sēdēt savā barā? Bija baumas, ka mēs esot kaut ko uz sienas uzrakstījuši, bet tā nebija taisnība. Viņi nesaprot mūsu stilu, no tā arī nesaskaņas izcēlās.» No šī bara uz kautiņu aizgājuši tikai divi. Metālisti un panki par savu stilu esot cietuši morāli. «Īstie reperi mums nekad nepiekasītos. Tie, kas grib kauties, nav reperi, bet urlas*, tēlo nejēdzīgi krutos,» nicīgi saka Normunds.

«Pirms kādiem pieciem gadiem visi kopā bijām. Tagad ir jauna paaudze, kas ar mums nekontaktējas,» saka puisis, kurš stādās priekšā ar interneta vārdu McSweet (22). Ansis saka: «Vajag noorganizēt interešu klubu, kur viena un otra stila pārstāvis var savā starpā runāties, kamēr izrunājas.» Citiem tas izklausās smieklīgi.

Sarunas — vienīgais ceļš

Šis karš nav tikai Liepājas problēma. Hiphopa mūziķis Gustavo stāsta, ka pēdējā pusgada laikā līdzīgu konfliktu drēbju dēļ bijis daudz: «Zinu, Vecrīgā mazs puika platu bikšu dēļ nokļuva komā. Tas ir naids bez motivācijas, daļēji tas ir pūļa instinkts, bet tīņi ir viegli ietekmējami. Ar katru personīgi ir jārunā.» Interneta lapas ground autors un hiphoperis, kurš parakstās kā Nauriz, atzīst: «Karotāji pārsvarā ir mazi puišeļi, kas karo tādas idejas vārdā, kuru nemaz nezina. Tā nu iekārtojies, ka pankus nīst lielākā daļa sabiedrības, īpaši mazie reperi un tā sauktie urlas, kuriem ir pilnīgi vienalga, ar ko izkauties.«

Atzīstot, ka piederība noteiktai grupai un stilam ir aktualitāte tieši pusaudžu vecumā, sociālantropoloģe Aivita Putniņa uzsver, ka jaunieši ir tikai sabiedrības spogulis: neiecietība plašākā sabiedrībā veido arī jauniešu attiecības. Sabiedrībā nepatika pret citādajiem ir rafinētāka, bet jaunieši savas grupas robežas novelk ar dūrēm. Tieši grupā izkliedējas individuālā atbildība un var rasties pat sacensība par lielāko nejēdzību. «Iecietība ir jāapgūst ar zināšanām par citādo,» A.Putniņa atzīmē mīnusu izglītības sistēmā. «Vienīgais ceļš ir mēģināt saprasties un cienīt tos, kas ir citādi.«

«Skolās nav programmu pret vardarbību,» saka biedrības Skalbes bērnu un jauniešu uzticības tālruņa koordinatore Gunita Ausekle. Skalbju pieredze liecina, ka aizvien vairāk jauniešu meklē palīdzību, kad cietuši no vienaudžu emocionālas vai fiziskas vardarbības, un tās iegansts bijusi kāda atšķirība no citiem: izskatā, apģērbā, runasveidā, reliģiskajos uzskatos vai dzīvesveidā.

«Tas ir nopietns signāls,» nenotikušos kautiņus komentē Liepājas domes priekšsēdētāja vietniece Silva Golde, «ir jāpārskata, cik aktuāls un pieejams jauniešiem ir mūsu interešu izglītības piedāvājums. Tas nozīmē arī to, ka skolās nav laikus reaģēts, bet skolai ir jājūt interešu grupas, pretstatu cīņas un jārunā ar vecākiem.«

*Urla — ļoti nicinošs apzīmējums, jauniešu vidū plaši lietots

***

Katram savs stils

Platas bikses vai āda un kniedes

Metālisti: rokmūzikas stila — smagais metāls (raksturo liels skaļums, agresivitāte, teatrālisms) — piekritēji. Aksesuāri: ādas apģērbs, kniedes, ķēdes, apkalumi, krusti, zibeņi u. tml.

Gotiķi: gotiskās mūzikas piekritēji. Stilam raksturīgas drūmas, apokaliptiskas, arī romantiskas intonācijas, liela vieta ierādīta pārdabiskajam. Aksesuāri: melns apģērbs, izkrāsota seja, nāves simbolika.

Panki: jaunatnes kustība, kurai raksturīga opozīcija pret pastāvošo kārtību un divkosību, mūzika — pankroks, izaicinoša izturēšanās. Aksesuāri: saplēsts apģērbs ar daudzām saspraudēm, klamzīgi zābaki, spilgti krāsoti mati, frizūra — sekste, tetovējumi un pīrsings.

Reps: hiphopa sastāvdaļa; popmūzikas stils ar izteiktu ritmu un deklamāciju dziedāšanas vietā. Hiphops: ielu subkultūra, radusies Ņujorkā melnādaino pusaudžu vidū, raksturo sava mūzika un dzeja (skrečošana un reps), dejas (breiks), māksla (grafiti). Aksesuāri: garas, platas bikses, svīteris ar kapuci, beisbola cepure, valkāta ar nagu uz sāniem vai mugurpusi.

Avots: Preses lasītāja svešvārdu vārdnīca