Mēs jau agrāk esam rakstījuši par dabas objektiem, kurus laika gaitā ir skārušas cilvēku, bieži vien saimnieciski motivētas rīcības, izraisītas pārmaiņas. Spilgtākie piemēri ir ceļu būves vajadzībām sasmalcinātās Kaltenes kalvas, uzspridzinātais Riežupes ūdenskritums, no kura tika iegūts niecīgs kaļķa daudzums, vai notetovētus hipsterus atgādinošais Sietiņiezis un Gūtmaņa ala. Tomēr Latvijā ir vieta, kura kopš 1965. gada ir pārvērtusies līdz nepazīšanai, un tā ir Daugavas senleja posmā no Pļaviņām līdz Koknesei. Neapšaubāmi ikviena HES izbūve būtiski ietekmē vidi un ainavu, tomēr no ainaviskā un simboliskā skatupunkta tieši Pļaviņu HES uzpludinājums minētajā posmā atstāja vistraģiskākās sekas.
Daudzu gadu garumā mūsu ģimenes iknedēļas brauciens no Rīgas uz Subati un atpakaļ locījās līdzi Daugavai, garām trijiem HES, cauri garlaicīgām pilsētām līdz pat Krustpilij, kur mēs pārcēlāmies pāri Daugavai un pazudām mežos. Pa retam – reizēs, kad tēva bērnudienu nostalģija uzvarēja bailes nolauzt riteņus uz tolaik vēl bēdīgā stāvoklī esošā Sērenes–Jēkabpils ceļa – mēs Aizkrauklē pārcēlāmies pāri Daugavai un līdz Jēkabpilij nokļuvām pa upes kreiso krastu. Šajās reizēs, kā jau tas bērniem gadās, mēs simto reizi klausījāmies stāstu par Staburagu. Par tā grandiozajiem izmēriem, par to, kā tēvs pāri krācēm braucis ar laivām, un par to, kā visa skola šņukstēdama ieradusies pie klints atvadīties. Man, vēl mazam bērnam esot, šādi stāsti neatstāja nekādu iespaidu, jo tēvs stāstīja vienu, bet acis rādīja lielu un plašu Daugavu, kurā nebija klinšu, strauju krāču vai augstu ūdenskritumu.